Friday, 11 June 2010

the threshold on which








they had led me to believe
there existed so-called soul-revealing gestures
(ah the delightful lullabies passed on
from one mouth to another)
i don't remember when i started to suspect
- it must have been later on, after you had already left -
(see, how wise i am now, you would be proud)
that nothing was mirrored there except
the threshold on which
each self attempting to become
was quickly butchered and made
into a luxurious memory

(it was then that i started to learn
how to move through greys
with apparent easiness)




25 comments:

  1. Ah you return so strongly.

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  2. Roxana,

    this has totally spooked me out.

    r u sure you haven't seen the addams family? this reminded me of thing

    Khair...good to have you back.

    Take care,

    b.

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  3. Quelque chose entre Dali et Freud, mais en beaucoup plus léger, fluide.
    J'aime beaucoup.
    Bises

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  4. eine Hand gezeichnet wie die des Michelangelo ( und den liebe ich sehr..!).
    Ach, und nun bin ich ganz verzweifelt, weil ich nicht wirklich weiss, was Du mit Deinem Text aussagen möchtest. Natürlich habe ich viele Möglichkeiten und Vorstellungen im Sinn und zum Beispiel die, dass die gesehene Schönheit oft Lüge ist und dass man weiter gehen muss, nicht auf der Oberfläche verweilen sollte, sondern weit dahinter oder tief hinein nach dem Wahren graben muss. Auch die Dunkelheit kann somit das Wunderbare in sich tragen und daher sind die Dinge so, wie man sie sehen möchte und nicht, wie sie wirklich sind... Wenn Du dies damit meinst, liebe Roxana, dann stimme ich Dir ohne zu zögern zu, doch eines habe ich gerade von der buddhistischen Lebensphilosophie gelernt, nämlich, dass man durch sein Umfeld mehr beeinflusst wird, als man sich das vorstellen kann. Man ist nie so stark, dass diese nicht auf einen abfärbt und ja, deshalb suche ich das Schöne (nicht das oberflächlich Schöne, sondern die Schönheit der Seele und des Herzens, aber auch die Schönheit des Ausdrucks, nur, wenn dieser ehrlich gemeint ist...)im Leben, weil ich weiss, dass sie mich selbst auch schöner macht... Schön, dass Du wieder da bist, Roxana! Und ich umarme Dich lieb!
    Renée

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  5. Delicata si puternica! :)

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  6. J'adore cette photographie belle Roxana...
    Par contre, le texte... mon traducteur m'a sorti un truc bizarre qui n'a aucun sens, une espèce de méli-mélo de mots, de texte qui ne me satisfait pas...! Rien à voir bien sûr avec l'original que tu as mis sous ta photo !
    J'ai de grandes lacunes en anglais... je l'avoue !
    Mais doit-on être obligé de publier un blog en anglais pour "survivre" sur Blogger ?...:)
    Je sais, l'anglais est le dialecte international et pas Molière ! ! !...

    Mais j'aime beaucoup cette main qui se laisse aller à penser !...

    Bises Roxana !

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  7. I could not help but think of the ceiling of the Sistine Chapel when seeing this...

    And one cannot help but marvel at how you move through languages other than your mother tongue with such apparent easiness, indeed with recklessness, without fear, with courage and assurance, leaving us with luxurious memories of your poetry in motion, poetry in stillness, la poésie toute courte.

    So happy to see a light in the window, a welcoming hand, smoke in the chimney of the floating dreamland, where welcoming hands appear in the fog of our travels through the night...

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  8. Ah, as if we can escape. You try well though.

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  9. merc, it's good to return when you are here.






    billoo, i don't know what to say, if my photos make you only think of the Addams family, then who has a problem, me or you? :-P
    what about a c.r.? no, it's too hot...

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  10. K'line, merci de tout coeur, leger et fluide comme ta presence :-)





    liebste Renée, nun muss ich laecheln, normalerweise sage ich nichts ueber die Bedeutung, die meine Bilder oder Worte fuer mich haben - das Schoenste daran ist gerade das, dass jeder eine ganz andere Perspektive und Leseart ins Spiel bringt. und wenn sie reich und tief sind, dann sind sie alle gleichberechtigt, auch wenn sie weit entfernt von meinen eigenen sind. in diesem Fall habe ich nicht ueber Schoenheit gedacht, aber jetzt gefaellt mir auch diese Interpretation: eher darueber, was das "Selbst" ausmacht, und dass es vielleicht nur eine Illusion ist oder, im buddhistischen Sinne, 'leer'... eine lange Diskussion...

    sei ganz lieb umarmt, ich bin auch sehr froh, mit Dir wieder sprechen zu koennen :-)

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  11. Emese, ca tine :-)





    Jeff!!! heureuse de te retrouver, excuse-moi mon absence, je vais rattrapper le plus vite possible... je suis contente que ma main t'ait plu. pour le traducteur automatique, c'est l'horreur, pas besoin d'essayer ca. et je comprends ta frustration, excuse-moi - qu'est-ce que je puis faire, avant toi et K'line et Clo, pendant deux annees, il n'yavait personne de langue francaise, en tout cas aucun regulier... c'est vraiment l'anglais partout.
    bisous et a bientot

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  12. the ceiling of the Sistine Chapel, ah Owen, can there be more praise than this!!! :-)
    as always, you make me happy with your warm and enthusiastic words - but no, i am not at all "without fear, with courage and assurance" when it comes to english ahahah. you wouldn't say that if you heard me speak :-)






    D.!!!!! you came by! what a surprise... but you are still away, aren't you? yes... i hope you are well. do you ever think of starting again?






    swiss, you enjoyed? :-)
    (still waiting for those paintings)

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  13. love this, like the hand that rises up to the berries one that I love so much.

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  14. dearest, you must teach us all the gestural whispers in your book of lullabies.

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  15. … this seems at first startling among your other images and beautiful in a way that is almost beyond description … this wavering between trompe l’oeil precision and a fade into the abstract is truly close to the essence of everything you do, things finding their shape from the creative emptiness in your images … I read this image as an allegory of memory that elects details --- a lovely hand, a blown wisp of hair (i love the hair) --- for preservation, lifting them from the gray flow of time, precious, with an attention to detail and nuance that i can only call love … and the poem works perfectly, even in its melancholy recognition of the impossibility of finding and holding a definite, final reading of experience … a current flowing back and forth between the words and the picture (so much in parenthesis that trembles on the verge of spilling over its boundaries, the heart in parenthesis)….

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  16. l'apprentissage de la sagesse photo emblématique des geste du corps, j'aime bien cette recherche du moi.

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  17. Roxana, what is apparent . . . is the beauty that lies within the gray matter of your brain, the exquisite and delicate imagery of your mind. Thanks for sharing your sensitive and delightful perspective. Dee

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  18. at least there are soul-revealing words, profoundly moving words

    and what a conclusion!
    (it was then that i started to learn
    how to move through greys
    with apparent easiness)

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  19. Marion, i know you have a soft spot for my hands... and my fish! :-)

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  20. Prospero, how beautiful, 'gestural whispers' - if only the body in my pictures could learn to be this...

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  21. James, and so much in your comment that it seems that the essence of my post is hidden here, on the verge of spilling over its boundaries...

    i hadn't thought of 'an allegory of memory that elects details' in this case, perhaps because i was so caught in the present of my reflection in the mirror, in that existential mise-en-scene of a double who detaches herself of me. but of course, now, that i am able to take a step back and guided by your poem (it's a poem!), i can see it like that and everything becomes even richer.


    thank you (as always)

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  22. oui, Allan, c'est une recherche du moi a travers des gestes ou le corps lui-meme se decouvre different, autre...

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  23. Dee, thank you so much for visiting and your warm words of appreciation...

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  24. fff, i knew you would love that bit about greys, if you read it...

    i miss you so much.

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